Weg met het examen

Debat over vernieuwing in het onderwijs

Schaf het cetraal schriftelijk examen af, want dat leidt alleen maar tot calculerend gedrag van leerlingen. Dat vinden Fleur de Veth (15) en Jenny Phan (17) uit Helmond. Zij pleiten voor formatief toetsen, een methode die veel meer op voortgang is gericht dan op ‘afrekenen’. En voor meer onderwijs op maat.

Het was de gang van zaken in het onderwijs rond de corona-crisis die hen aan het denken zette. De twee, die volgend jaar zelf VWO-examen doen, zijn een petitie gestart om over hun plannen een debat te krijgen in de Tweede Kamer. Inmiddels zijn ze al op bezoek geweest bij de fractie van D66.

Fleur komt uit een echt ‘onderwijsnest’. Vader Maarten is rector-bestuurder van het Pius X-College in Bladel. Moeder Kimmy werkt voor stichting Eenbes (met 26 basisscholen) als coördinator passend onderwijs en als programmaregisseur voor het programma ‘leren op jouw manier/maatwerk’. Oudere zus Anne doet naast haar werk op de Hogeschool van Amsterdam de Pabo in deeltijd en jongste zusje Emma weet nu al dat ze later juf wil worden.

Ga samen met de twee indieners van de petitie en de familie De Veth in debat over vernieuwing van het onderwijs.

Wil je er graag bij zijn? Koop dan hier je ticket als individu of als groep.

Koop Tickets

Partners

Aftermovie Kennisfestivalweek

Word partner van Het Grootste Kennisfestival 2024 in Deventer

Naam

Interesse in een Eigen kennisfestival?

Neem contact op