het grootste kennisfestival VAN NEDERLAND

16 juni 2022

13.00 - 21.00 uur

Deventer

75 sprekers | 5 ARTIESTEN | 12 podia | Food & drinks

Podium:

14:00

-

14:40

Liesbeth Rijsdijk en Lineke Stobbe

Dansen met het systeem: Inner Development Goals als kompas voor innovatief onderwijs

Wil jij ervaren hoe wij samen met onze studenten leren om te kunnen navigeren in deze complexe, breekbare en onzekere wereld en hoe de Inner Development Goals ons daarbij helpen?

We leven in een BANI-wereld waarin systemen breekbaar blijken (Brittle), waar mensen, en vooral ook jongeren, meer en meer angstig zijn over de toekomst (Anxious), waar oorzaak en gevolg van de uitdagingen waar we voor staan niet goed vast te stellen zijn (Non-linearity) en waardoor het moeilijk of zelfs onmogelijk is om de wereld waarin we leven echt te begrijpen (Incomprehensible). Het is onze verantwoordelijkheid om jongeren te helpen hun weg te vinden in deze complexe wereld. Belangrijk daarbij is hen te leren het ongemak echt te doorvoelen, de onzekerheid en chaos te omarmen, hen weerbaar te maken en te leren zichzelf te ontwikkelen. Weg van prestatiedruk naar echt leren, waarbij fouten maken essentieel is en de persoon, de leergemeenschap en verbondenheid centraal staan. Daarbij moeten wij ook kritisch kijken naar het schoolsysteem; wat kan ik daar zelf in veranderen, hoe verhoud ik mijzelf daartoe? Allemaal zaken waar tijd en ruimte voor nodig zijn.

We nodigen deelnemers aan deze sessie uit om gezamenlijk te ervaren waar het systeem waarvan je deel uitmaakt stokt en dit echt te doorvoelen en te omarmen. De Inner Development Goals fungeren daarbij als een belangrijk kompas.

Deze sessie wordt in het Engels gehouden

 

Biografie

Lineke Stobbe en Liesbeth Rijsdijk zijn verbonden aan het Windesheim Honours College, en vormen samen de leiding van de internationale opleiding Global Project and Change Management, onderwijs voor een duurzame toekomst.

Zij laten zien dat innovatief onderwijs, waar veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling en waar studenten in grote mate eigenaarschap hebben over hun eigen leerroute, niet alleen mogelijk, maar ook essentieel is voor een duurzame en inclusieve wereld.

Partners