Pieter Paul Verheggen

GenZ een ongrijpbare generatie?

De (zelf)bewuste generatie, de ongrijpbare generatie, digital natives. Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010) staat soms zelfs letterlijk nog in haar kinderschoenen, maar het heersende beeld van deze jonge honden is reeds gevestigd; het is een aan social media verslaafde, activistische, zekerheidszoekende generatie met een hoge prestatiedrang.

Opgegroeid in de onzekere tijden van de economische crisis, door corona gedwongen om in huis te blijven en door de hoge inflatie niet in staat een zelfstandig leven op te bouwen, zoekt deze generatie vastigheid in hun studie, baan in een door de klimaatverandering opwarmende aarde.

Het is niet verwonderlijk dat tegen deze achtergrond, het lastig is om GenZ in één duidelijk beeld te vatten. Denk bijvoorbeeld aan de wereldwijde klimaatactivisten die hun protesten vastleggen op de nieuwste smartphones. Of aan de populariteit van Primark onder de studenten, die tegelijkertijd voor duurzaamheid strijden en zich daarnaast profileren met dure merken. Hoe is dat met elkaar te rijmen?

 

Biografie

Pieter Paul Verheggen (psycholoog, 1961) doet als algemeen directeur van onderzoekbureau Motivaction en Glocalities veel onderzoek naar drijfveren van consumenten en heeft de wereld van GenZ in meer dan 40 landen wereldwijd in kaart gebracht. Uit zijn onderzoeken komt een beeld naar voren van een zoekende generatie die zich meer zorgen maakt over de toekomst dan generaties voor hen en desondanks positief in het leven staat.

Zijn bijdrage aan het Grootste Kennisfestival met inzichten in de drijfveren van GenZ en hoe hierop in te spelen is ondermeer gebaseerd op internationale longitudinale studies die Motivaction en Glocalities hiernaar uitvoeren.

Wil je er graag bij zijn? Koop dan hier je ticket als individu of als groep.

Koop Tickets

Partners

Aftermovie Kennisfestivalweek

Word partner van Het Grootste Kennisfestival 2024 in Deventer

Naam

Interesse in een Eigen kennisfestival?

Neem contact op