Mignon van Halderen

Thought leadership

Steeds meer bestuurders, leiders en (marketing)communicatieprofessionals hebben thought leadership als speerpunt in hun strategische plannen staan. Onze samenleving is op allerlei fronten aan het transformeren en van organisaties wordt verwacht dat ze een stap naar voren zetten en een progressieve rol nemen bij deze transformaties. Maar wat houdt thought leadership precies in? En hoe kun je het ontwikkelen en daadwerkelijk in praktijk brengen? Mignon van Halderen geeft je een verfrissende kijk en biedt concrete handvatten om thought leadership in je eigen organisatie te ontwikkelen.

Een succesvolle thoughtleadershipstrategie staat of valt met het durven uitdragen van vernieuwend perspectief op belangrijke thema’s die raken aan je strategie én de samenleving. Hoe ontwikkel je zo’n novel point of view? Hoe betrek je medewerkers en andere stakeholders daarbij? Hoe vertaal je je vernieuwende perspectief naar de praktijk en bouw je vertrouwen bij stakeholders rondom dat vernieuwende perspectief en de daarbij behorende koers? En wat betekent dat voor leiderschap en communicatie?

Op bevlogen wijze en aan de hand van zes actuele thoughtleadershipcases laat Mignon zien hoe organisaties dit kunnen doen. Zo geeft ze een kijkje in de keuken van Bernhoven, het ziekenhuis dat vanuit het vernieuwende perspectief ‘Betere zorg door minder zorg’ zijn hele organisatie transformeerde en patiënten en stakeholders hier op inspirerende wijze bij betrok. En ze laat zien hoe het Deense energiebedrijf Ørsted, Philips, Unilever, woningcorporatie Sint Trudo en Parktheater Eindhoven voor een alternatieve koers kozen door te vertrekken vanuit vernieuwende zienswijzen en die te vertalen naar concreet gedrag en resultaat. Realistische praktijkcases die niet alleen laten zien wat voor deze organisaties werkte, maar óók waar hun uitdagingen en tegenslagen zaten.

Biografie

Mignon van Halderen houdt zich al meer dan vijftien jaar bezig met organisatievernieuwing op het snijvlak van markt en maatschappij. In dat licht gaf zij inhoudelijke invulling en richting aan thought leadership: een strategische benadering waarbij organisaties ervoor kiezen om hun positionering te baseren op vernieuwende zienswijzen die uiting geven aan een nieuwe realiteit.

Zij richtte hiervoor onder andere het lectoraat Thought Leadership in a Society of Change aan de Fontys School of Business in Eindhoven op, wat ze de afgelopen zeven jaar leidde. Sinds 2021 is Mignon partner bij de Reputatiegroep, een strategisch onderzoeks- en adviesbureau dat organisaties helpt bij het vergroten van hun maatschappelijke verbinding en positieve impact in de samenleving. De groep richt zich daarbij op organisaties in transitie, waarbij de rol van thought leadership steeds relevanter wordt. Zie ook www.reputatiegroep.nl.

In maart verscheen haar nieuwe boek, samen met coauteur Brandon Martens: Thought Leadership als succesfactor in een veranderende samenleving. Daarin laten ze (o.a. aan de hand van zes realistische praktijkcases) zien hoe een vernieuwend perspectief werkt als inspirerend gezamenlijk vertrekpunt voor je strategie en positionering, en hoe bestuurders, leiders en (marketing)communicatieprofessionals vanuit zo’n vernieuwend perspectief nieuwe koers kunnen zetten.

Wil je er graag bij zijn? Koop dan hier je ticket als individu of als groep.

Koop Tickets

Partners

Aftermovie Kennisfestivalweek

Word partner van Het Grootste Kennisfestival 2024 in Deventer

Naam

Interesse in een Eigen kennisfestival?

Neem contact op