Ervaren crisismanager en auteur van Alles onder controle, het standaardwerk over crisismanagement. Door de jaren heen betrokken geweest bij meer dan honderd crises, van acute negatieve publiciteit tot vermissing van een persoon, van terugroepacties tot fraude, van een inval door autoriteiten tot ongewenste intimiteiten op de werkvloer. Staat vooral ook organisaties bij die het mikpunt zijn van kwaadwillenden.
Als een organisatie in een crisis belandt, of dreigt te belanden, is reputatie (de voorraad goodwill van een organisatie) vaak van doorslaggevend belang om het vertrouwen te behouden en ongeschonden door de crisis te komen. Bij crisismanagement gaat dan ook veel aandacht gaat dan ook uit naar reputatiemanagement. Dat gaat verder dan communicatie want daden zeggen meer dan woorden.
Een issue is een crisis in wording die gesmoord kan worden door het vroegtijdig te managen. Het hele proces van crisismanagement en issuemanagement is strak gestructureerd. Door alle stappen zorgvuldig te doorlopen, kun je de regie terugwinnen. Crisismanagement is in essentie het managen van de situatie; je wil om te beginnen de situatie onder controle krijgen.
Maar als de sociale media ineens ontploffen en er een reportagewagen van Hart van Nederland voor de deur staat, heb je niet alle tijd om al die stappen te doorlopen. Dan spring je meteen naar de noodmaatregelen zoals een holding statement en coördinatie met betrokkenen.
Als je een crisis beschouwt als een project, kom je al een heel eind. Maar wel een bijzonder project waar je niet om gevraagd hebt. Het dient zich ineens aan, zonder planning, budget of doelstelling. Dat moet je, gaande het project, zelf verzorgen. Crisismanagement is de spannendste vorm van projectmanagement.
Er zijn drie presentaties mogelijk:
Deze pecha kucha is heel beknopt, maar geeft toch inzicht in waar het bij crisismanagement om draait en hoe het werkt.
Op deze manier worden de deelnemers aan het denken gezet en geholpen met het formuleren van antwoorden. Daarbij ook veel aandacht voor hoe de antwoorden op de eigen werkkring toe te passen.
Daarnaast is het mogelijk een crisis game op maat te maken. Aan de hand van een script interacteren acteurs met de deelnemers (leden van het CMT van de betreffende organisatie) die onder hun ogen een crisis zien ontstaan en vervolgens moeten oplossen.
Ervaren crisismanager en auteur van Alles onder controle, het standaardwerk over crisismanagement. Door de jaren heen betrokken geweest bij meer dan honderd crises, van acute negatieve publiciteit tot vermissing van een persoon, van terugroepacties tot fraude, van een inval door autoriteiten tot ongewenste intimiteiten op de werkvloer. Staat vooral ook organisaties bij die het mikpunt zijn van kwaadwillenden.
Als een organisatie in een crisis belandt, of dreigt te belanden, is reputatie (de voorraad goodwill van een organisatie) vaak van doorslaggevend belang om het vertrouwen te behouden en ongeschonden door de crisis te komen. Bij crisismanagement gaat dan ook veel aandacht gaat dan ook uit naar reputatiemanagement. Dat gaat verder dan communicatie want daden zeggen meer dan woorden.
Een issue is een crisis in wording die gesmoord kan worden door het vroegtijdig te managen. Het hele proces van crisismanagement en issuemanagement is strak gestructureerd. Door alle stappen zorgvuldig te doorlopen, kun je de regie terugwinnen. Crisismanagement is in essentie het managen van de situatie; je wil om te beginnen de situatie onder controle krijgen.
Maar als de sociale media ineens ontploffen en er een reportagewagen van Hart van Nederland voor de deur staat, heb je niet alle tijd om al die stappen te doorlopen. Dan spring je meteen naar de noodmaatregelen zoals een holding statement en coördinatie met betrokkenen.
Als je een crisis beschouwt als een project, kom je al een heel eind. Maar wel een bijzonder project waar je niet om gevraagd hebt. Het dient zich ineens aan, zonder planning, budget of doelstelling. Dat moet je, gaande het project, zelf verzorgen. Crisismanagement is de spannendste vorm van projectmanagement.
Elke crisis is uniek, dus als er plotseling een plaatsvindt in uw organisatie is het moeilijk om snel en adequaat te reageren. Wat moet u doen, wie kunt u vertrouwen, hoe kunt u zich verdedigen? Een crisis bezweren vereist stalen zenuwen en een goed plan. In dit boek staat gedetailleerd beschreven wat u moet doen, van het in kaart brengen van alle partijen en het bedenken van realistische scenario’s tot het organiseren van de communicatie. Leer van bekende en onbekende cases hoe het (niet) hoort. Met dit boek bent u voorbereid als u vroeg of laat geconfronteerd wordt met arbeidsonrust, product recalls, ongewenste intimiteiten, acute kasproblemen, corporate governance vraagstukken, vijandige overnames of fraude. Wat er ook gebeurt, als u de crisis serieus neemt en actie onderneemt volgens de methode in dit boek, kunt u de situatie onder controle krijgen en een ramp voorkomen. Albert Holtzappel heeft meer dan twintig jaar ervaring in issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij was communicatiemanager van Heineken International en ABN Amro Asset Management en heeft als crisisdeskundige talloze bedrijven en instellingen effectief geholpen.
Meer info