Foldersessie

In de afgelopen 7 jaar organiseerden we  meer dan 40 Kennisfestivals

HOE STARTEN WE EEN FESTIVAL?

Het klinkt misschien wat ouderwets. Maar wij beginnen altijd met een folder. Daaraan voorafgaand zelfs een zoals we het nu noemen met een ‘foldersessie’. In een strak begeleide online brainstorm van ongeveer een uur maken we met de opdrachtgever en andere betrokkenen (totaal meestal zo’n 8-10 personen) een virtuele folder. We doen als het ware of het festival al bestaat. Want als je er een folder maakt moet je een naam hebben. Een logo. Of in ieder geval een stijl waarin je communiceert. Maar ook een boodschap aan de mensen die je graag op jouw (online) festival zou willen zien. Op wie richt je je überhaupt? Bij een festival voor medewerkers is dat duidelijk. Maar ook dan is het goed om vooraf na te denken hoe je ze wil betrekken. Hoe je ervoor zorgt dat ze komen of gaan kijken. En als je dat dan op wil schrijven, want ja, je hebt voor een folder natuurlijk ook tekst nodig, dan poppen er allemaal vragen op. Welke stijl spreekt aan? Wat wil je dat mensen herinneren als ze op het festival zijn geweest? Hoe zouden ze in 3 woorden het evenement samenvatten? Dat soort vragen stellen we nu dus al vooraf. En misschien wel het belangrijkst…het dwingt je ook na te denken over het programma. Wat zijn de thema’s? Is het vooral zenden of is er interactie? En hoe regelen we dat dan? Je zult zien…als de folder af is, heb je de helft al gewonnen. En door direct aan het begin al veel mensen te betrekken realiseer je direct veel draagvlak en ambassadeurschap. En kun je er bovendien intern en extern de boer mee op. Collega’s en potentiele partners haken namelijk veel makkelijk aan als (het lijkt of) het er al is. Wil je ook een keer zo’n foldersessie? We helpen je graag.

Ervaringen

‘We hoorden van de collega’s van de gemeente Den Haag over hun online kennisfestival en de samenwerking met Rudie en Kornelis. En ja, waarom het wiel twee keer uitvinden?’ Wist wel dat het professioneel zijn, maar zo?
‘Inhoudelijk is een mooie mix gezocht van inhoud en plezier. Meteen pubquiz en een bingo, maar ook veel goede verhalen. Van externe topsprekers, maar vooral ook door het inzetten van alle talenten en kennis van eigen collega’s van de gemeente. Zodat het echt eigen werd. De uitdaging daarbij was nog wel om een programma met voor elk wat wils te maken. Dus niet alleen leuk en interessant voor collega’s op kantoor, maar ook voor de collega’s die buiten werken bijvoorbeeld.’
‘Het was een groot feest, heel bijzonder om in een eigen thuisbubbel te zitten wetende dat 700 man dat ook doet. En dan toch zó verbonden voelen. Ik ben er nog steeds van onder de indruk.’
Het grootste compliment? Dat het vanzelfsprekend leek dat er een volgend festival komt en dat het college daar zelf om vroeg.’
Rudie en Kornelis gaven het Samensturingsfestival 2022 de uitstraling die het verdient. Ze zijn duidelijk zeer ervaren in eventorganisatie, voelen goed aan wat er nodig is en zijn flexibel genoeg om bij te sturen in het proces Ik heb dat als buitengewoon prettig ervaren.
Samenwerken met Rudie en Kornelis is een genot. Feitelijk zijn ze hun product; je bouwt weliswaar aan een serieus en professioneel event maar het lijkt door hun ondersteuning, werkwijze en input meer op een feestje. Ze bewaken productie deadlines en financiën en zetten je inhoudelijke agenda onder voortdurende creatieve hoogspanning. Hun bijdrage aan het succes van het Noord-Nederlandse gezondheidsfestival is moeilijk te overschatten!

Interesse in een foldersessie?

Neem contact op