Het grootste kennisfestival van nederland

Wie komen er eigenlijk op je Kennisfestival?

Terug naar inspiratie

Wie komen er eigenlijk op je Kennisfestival?

Wat ook erg goed kan helpen om eens met een andere bril naar je bezoekers te kijken en een bezoekersprofiel op te stellen. Willen de deelnemers aan je event vooral iets beleven of eerder inhoudelijk geprikkeld worden? Of misschien willen ze vooral gewoon gezellig samen zijn met anderen? Als je weet wat hen drijft en wat hun voorkeren zijn, bereik je ze beter en kan je je kennisfestival beter afstemmen op hun wensen en behoeften. En daar gaat het uiteindelijk om. Natuurlijk! En andersom: als je een specifieke groep wilt verleiden om mee te doen aan je event is het handig om na te denken wat zo’n deelnemer belangrijk vindt naast een inhoudelijk goed programma.
Het Vlaams Expertisecentrum Publieke Impact benoemde vanuit motivationeel onderzoek zes duidelijke profielen. Leuk om eens in te schatten welk soort bezoekers op jouw event komen en wat dat betekent voor de programmering en de opzet ervan. En belangrijk: in welk profiel pas jij het beste? En wijkt dat profiel heel erg af van dat van je bezoeker? Als je inschat dat op jouw event vooral planners komen en je past zelf meer in het profiel van avonturier dan is het zaak om alert te blijven. Want je hebt zelf dan wellicht de neiging om vanuit je eigen voorkeur veel prikkelende, uitdagende en verrassende programmaonderdelen op te nemen terwijl je bezoekers daar misschien helemaal niet op zitten te wachten. Of andersom natuurlijk.   Overzicht bezoekersprofielen en hun omschrijving PLANNER Je plant je uitstap graag op voorhand. Dat gevoel van controle heb je graag. Je wordt niet graag geconfronteerd met onverwachte wendingen en verrassingen. Spanning en stress zijn niets voor jou. Het hoeft ook allemaal niet te speciaal te zijn, het gewone en gekende is best prima voor jou. COCOONER Je gaat liefst met anderen die je goed kent naar een evenement. Dan voel je je veilig en gerust. De bevestiging en bescherming van de groep vind je belangrijk. Binnen je vaste groep vrienden kan je je het best ontspannen. SOCIALISER Je bent sociaal. Je gaat liefst samen met anderen naar een evenement. Die geborgenheid vind je gezellig. Met anderen kan je je het best amuseren. Je volgt liever de groep dan de leiding te nemen. VERDIEPER Je bent op zoek naar inhoudelijke verrijking. Je wordt graag intellectueel geprikkeld. Je hecht veel waarde aan respect, ook voor je omgeving. Als bewuste burger vind je het belangrijk om je steentje te kunnen bijdragen. Dit verwacht je ook van anderen. AVONTURIER Je houdt van nieuwe ervaringen. Je vindt het fijn om geprikkeld en uitgedaagd te worden. Je staat open voor verrassingen. Het onbekende en avontuurlijke schrikt je niet af, integendeel. INFLUENCER Je houdt ervan om het voortouw te nemen en je eigen ding te doen. Anderen kunnen vaak bij jou terecht voor advies. Je vindt het leuk om hiervoor gewaardeerd te worden.   Deze verdeling is uiteraard generiek. Elk type evenement kent uiteraard een eigen, specifieke verdeling. Zo zijn Verdiepers duidelijk in de meerderheid bij publieksevenementen rond kennis, informatie en netwerken zoals beurzen, kennisfestivals en congressen.   Vraag je zelf dus eens af:
  • In welk profiel pas jij het beste?
  • Hoe is de verdeling van je bezoekers over de verschillende profielen?
  • Waar moet je dan in de opzet van je event rekening houden?
Bron: Vlaams Expertisecentrum Publieke Impact  

Meer inspiratie