Online

Masterclasses

Nieuwe Generaties in Vergrijzende organisaties

Aart Bontekoning

Huidige status
Niet ingeschreven
Prijs
€ 60
Begin
This masterclass is currently closed

Goed om te weten dat je zelf kan kiezen wanneer je de online masterclass volgt. Je kan het vergelijken met een Netflix-serie. Je kiest zelf wanneer je de verschillende modules van de masterclass volgt, direct achter elkaar of verspreid over verschillende dagen. We hebben de masterclass namelijk van te voren opgenomen in een opname studio.

GRO0075_AART BONTEKONING

Tot na 2030 neemt de vergrijzing in Nederland fors toe. Dit geldt voor veel sectoren. In ieder geval voor het onderwijs, de industrie, de landbouw en visserij, de zorg, de bouw, de energiesector, de zakelijke dienstverlening en bij de lokale en rijksoverheden.

De vergrijzing vergroot de kans dat jonge generaties met hun natuurlijke vernieuwingsdrang vastlopen in ingesleten verouderde routines waar de oudste generaties in lijken ‘gevangen’. Hierdoor lopen veel bedrijfsculturen een ongewenst verouderingsrisico.

De vergrijzing biedt anderzijds ook kansen; nog nooit was er zoveel vakkennis en ervaring op de werkvloer. Vanuit een generatieperspectief geeft Aart Bontekoning aan hoe vergrijzende organisaties ‘bij de tijd’ kunnen blijven. Het vergt inspanningen van alle generaties en een transformatie van ‘de jeugd heeft de toekomst’ naar: ‘de jeugdigheid in alle generaties vormt de toekomst’.

Deze masterclass geeft inzicht en biedt een antwoord op de vele vragen die er leven rond vergrijzing in organisaties.

Over de spreker(s)

Nieuwe Generaties – Aart Bontekoning

Al twintig jaar onderzoekt Aart de evolutionaire kracht van generatie-diversiteit in organisaties, vooral in Nederland. In 2007 promoveerde hij daarop. Hij ontwikkelde een generatietheorie, een unieke onderzoeksmethodiek (video analyse), effectieve interventies en toetste deze. De afgelopen jaren onderzoekt hij ook de jongste generaties, de Nederlandse Millennials (1985-2000) en de bewuste generatie (2000-2015), ook wel generatie Z genoemd.

De uitkomsten van zijn generatie-onderzoek:
Elkaar in levensfasen opvolgende generaties, van de oudste tot de jongste, hebben de potentie om van binnenuit de eigen organisatie (team, afdeling, netwerk, vereniging) fris en ‘bij de tijd’ te houden. Die potentie is te vinden in het gebied waar een generatie de meeste werkenergie van krijgt. Vooral de vele vergrijzende organisaties en instituten hebben bewuste inzet van die kracht nodig om sociaal, economisch en ecologisch gezond te blijven en om aantrekkelijk te blijven voor medewerkers en klanten.

Module 1: De natuurlijke functie van generatie-diversiteit.
Module 2: De update kracht alle nieuwe generaties.
Module 3: Aanpak van generatie-update processen.
Module 4: Generatie wisseling, levensfasen en tijdgeest.

Pas als je het ziet, kan je er wat mee doen!